Verder praten, JGZ met Kennis & Innovatie

Na het gesprek met mijn leidinggevende, heb ik een afspraak gemaakt met een collega van de afdeling Kennis en Innovatie. Misschien heet deze afdeling nog niet zo, is het nog gewoon Gezondheidsbevordering of de Academische Werkplaats. In de toekomst gaat het wel zo heten en voor mijn overleg is het al heel relevant, die naam.
Het gesprek met de collega van K & I was heel leuk. Ze liet me praten, raakte enthousiast en dacht al snel mee.
We hebben onze focus snel gelegd naar lokaal onderzoek vanuit de GGD, onderzoek dat de GGD ook zou willen doen om eigen redenen, en die tegelijkertijd gegevens, antwoorden en nieuwe vragen op zullen leveren voor het grotere onderzoek dat ik wil doen.
Mijn collega legt het perspectief anders. Onze JGZ als centraal onderwerp, momenteel mogelijk verminderde tevredenheid, onvoldoende effect en beperkt bereik. Maar dat moeten we natuurlijk wel eerst nagaan en vastleggen.
Daaronder drie lijnen of hoofdvragen:
– Wat is de meerwaarde van JGZ, zowel vanuit perspectief van de ouder/jeugdige als vanuit de eigen organisatie: waarom is JGZ nodig bovenop de informatie die reeds te vinden is op internet, in een samenleving waarbij het met de meesten goed gaat en we diegenen waarmee het niet goed gaat mogelijk niet bereiken?
– Welke competenties heeft een JGZ team nodig om van meerwaarde te kunnen zijn, om zorg uit te voeren die van belang is voor het kind en zijn omgeving?
– Hoe is JGZ in te bedden in de GGD als geheel, hoe bieden we onze publieke gezondheidszorg als eenheid aan?

Deze vragen zijn in de komende tijd aardig uit te zoeken júíst doordat de werkwijze gaat veranderen voor de hoofdtaken van de JGZ bij onze GGD. Door verandering kom je steeds weer terug op de hamvraag: waarom doen we wat we doen? En daarna de vraag: hoe doen we dat?

We gaan nu snel twee brainstormsessies organiseren. Eén om tot meer en specifieke onderzoeksvragen te komen, met aanverwante mogelijkheden deze te beantwoorden (onderzoeksmethoden, collega’s die dit kunnen oppakken of stagiaire-opdrachten die kunnen worden uitgezet en natuurlijk voorstellen voor subsidie-aanvragen).
En één om tot directere uitkomstmaten en registratiemethoden te komen, aangezien de data snel verzameld moet worden over hoe we nú werken, voordat de werkwijze verandert.

Advertenties

Een gedachte over “Verder praten, JGZ met Kennis & Innovatie”

Ja, graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s