Onderzoek in tijden van crisis

Deze week vallen bij mij en mijn collega’s de brieven op de mat. Brieven waar in staat of je gerust in je functie kunt blijven, of dat je wegens de reorganisatie gedwongen wordt een ander plekje binnen of buiten de GGD te zoeken.
Wat betekent dit voor mijn op gang komende onderzoek?

De reorganisatie en bezuiniging op JGZ is een vervelende situatie. Mijn brief zal de vervelende boodschap bevatten, weet ik al, gewoon omdat ik (binnen mijn leeftijdsgroep) het laatste binnen kwam wandelen bij de GGD.
Maar ook voor onderzoek en innovatie zijn bezuinigingen bedreigend. Je ziet het om je heen, de keuzes van de politiek om in tijden van recessie op wetenschap en kunsten te beknibbelen, er zelfs helemaal mee te kappen. Dit bedreigt onze ontwikkeling, onze beschaving, onze manier van leven.
De neiging bestaat om in tijden van schaarste alleen te behouden, en niet verder te ontwikkelen. De neiging om alleen nog maar te doen wat je hoogst nodig vindt, om zoveel mogelijk te behouden van wat er nu is, in ons geval: collega’s. Als collega herken ik dat gevoel, zeker! Als jeugdarts, aios arts M&G, onderzoeker, kortom als professional heb ik een andere hoop.
Als je enkel behoud wat er is, kom je niet verder. Dus zelfs áls je dat al zou helpen om de recessie te boven te komen, dan loop je tegen die tijd achter. De wereld is verder gegaan, jij hebt je in de stroomversnelling vastgehouden aan een boomstronk. Je komt boven en herkent de wereld niet meer.

Mijn GGD reorganiseert onder andere om verder te kunnen komen. Er ontstaat een afdeling Kennis en Innovatie, wat ik van harte toejuich. Toch heeft die afdeling input nodig van bijvoorbeeld mijn afdeling, mijn collega’s, om tot kennis en innovatie te komen. En die collega’s voelen zich verslagen, of hún collega’s waaraan zij (prachtig) collegiaal trouw zijn, voelen zich verslagen.
Ik hoop van harte dat we door durven gaan, vooruit kunnen kijken, zonder oog te verliezen voor de werkelijkheid van alledag.
Wie hier tips of advies voor heeft: van harte welkom.

Advertenties

Ja, graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s