Digitale collega

Een stap verder dan de aparte kanalen, gaat een digitaal zorgnetwerk zoals MijnZorgNet. In de kern is het een samenwerking online tussen de patiënt en al zijn hulpverleners en wie hij bij zijn gezondheid wil betrekken. De huisarts, de fysiotherapeut, de buurvrouw.
De mogelijkheden van MijnZorgNet intrigeren me, ik wil weten of het passend kan zijn voor Jeugdgezondheidszorg.
MijnZorgNet is ontwikkeld voor de curatieve zorg, met het oog op chronische patiënten of langdurige contacten tussen een patiënt en zijn netwerk van zorgverleners. Hebben we binnen de Jeugdgezondheidszorg met de meeste ouders en kinderen kortdurend contact, of juist langdurig? We hebben wel veelvuldig contact, immers gedurende de eerste 19 jaar van het leven zien we zeker 85% van de kinderen zo’n 14 tot 18 keer. Je zou in de beleving van samenwerking kunnen stellen dat we in ieder geval in de eerste vier jaar, waarin de meeste kinderen een vast consultatiebureau bezoeken, veelvuldig contact hebben. Ouders zien met hun kind veelal dezelfde jeugdarts en jeugdverpleegkundige. Na de leeftijd van vier jaar zien we kinderen nog maar een keer of drie, maar áls we ze vaker zien is het gebruik van een netwerk waarschijnlijk juist zinvol. Dan is er vaak sprake van individueel gestelde gezondheidsdoelen of verwijzing naar derden (therapeuten of specialisten) en dus sprake van complexe communicatie.

Maar goed, soms moet je dingen niet op je zolderkamer uitdenken, maar gewoonweg aan de slag gaan en uitproberen. Ontdekken of het wat is. Juist door dat te doen, door contact te zoeken met MijnZorgNet, ontdekte ik collega’s in het veld van de Jeugdzorg, die dezelfde vraag hadden. Zelfs een collega op een steenworp afstand. Aldus zijn we samen aan het uitzoeken hoe we stappen verder komen. Weer heeft dit niet direct te maken met onderzoek, al zou dat een van de wegen kunnen zijn. Onderzoek als middel of doel? Hoe dan ook ben ik nieuwsgierig hoe een en ander impact zou hebben op wat we doen en wat we er mee bereiken.

Tegelijkertijd ben ik binnen mijn GGD nu betrokken bij een groepje dat onze eHealth activiteiten in kaart brengt. Daarna willen we uiteraard aan de slag met het uitbreiden ervan, wie weet komt bovenstaand idee dan aan bod. En die sociale dingen van het vorige stukje, het één sluit het ander niet uit. Juist wegens de individuele wensen van alle mensen, zou je als organisatie de flexibiliteit moeten ontwikkelen om ieder op zijn eigen moment en manier te ontmoeten.

Een jaar geleden was dit nog niet in beeld. Terugkijken is best lekker, zeg.

Advertenties

Ja, graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s