Jeugdarts op avontuur

De middellandse zee ligt al weer een paar weken achter me. Het schooljaar is echt begonnen (hier in het Zuiden in ieder geval).
Na deze terugblik-serie, ga ik alweer in volle vaart vooruit!

Al met al heb ik leuke dingen gedaan vorig jaar. En ik doe nog steeds leuke dingen.
Binnen mijn GGD werk ik in een klein groepje aan een overzicht van wat we doen en zouden willen doen aan eHealth.
Met een groepje met landelijke collega’s werk ik aan verschillende bredere kanalen tussen ouders, jongeren en JGZ.
Met een lokaal groepje werk ik aan beiden: jeugdzorg, zorg voor verstandelijk gehandicapten en jeugdgezondheidszorg beter in contact met elkaar én met de curatie. Op landelijk niveau dit laten voorstaan door de verschillende beroepsverenigingen en lokaal praktische pilots starten. Een mooi tweesporenbeleid, lijkt me.
In sommige CJGs werken we sinds kort met een ‘digitaal kantoor’ wat betreft klantgegevens en samenwerken tussen de verschillende organisaties, werkafspraken op casusniveau. Heel graag zou ik er snel een ‘ouderportal’ bij hebben, dat ook ouders de mogelijkheid geeft op gelijke voet samen te werken. Samen met de professionals die hun best doen voor hun kind, hun wijk, hun school. En samen met elkaar, wie weet. Een digitaal ontmoetingsveld?

Binnen mijn directe werkkring ben ik de ‘Twitterende geLinkedInde Facebookdokter’, die vaak raad weet als het over computers gaat of het gebruik van internet, en graag iedereen begeleidt op de eerste stappen in het Wereldwijde Web.
Ik heb er lol in, en zie dat het vooruit gaat. Internet wordt minder eng en zelfs zinvol.
Als ik nu in mijn eigen tijd vooruit blijf hollen om te zien wat er is, te bedenken wat er kan. Maar in mijn andere tijd terughuppel naar waar anderen ondertussen zijn aangekomen, en mét hen werk in plaats van blijf trekken en duwen.
Net als bij ouders, werkt bij professionals niks motiverender dan succeservaring en erkenning voor bereikte vooruitgang.

De sociale dokter, die zo graag naast ouders staat, kan de kennis van de digitale dokter gebruiken om dat te vergemakkelijken. De jeugdarts kan haar expertise gebruiken en waar zij daadwerkelijk verbindend werkt tussen curatie en preventie, tussen regulier/individueel en publieke zorg, kan ze de sociale én de digitale dokter gebruiken.
En als onderzoeksdokter kijk ik er naar, en zou wat vaker hier moeten beschrijven wat ik zie. (Goed voornemen zo aan de vooravond van mijn eigen nieuwjaar ;-))
Steeds meer mensen lezen mijn stukjes, en wie weet wie het inspireert om onderzoek te starten. Als ik het hier verwoord, in contact kom met anderen, kan ik wellicht wat makkelijker studenten aantrekken om kleine stukjes uit te vogelen. En hen ondertussen te inspireren en motiveren om de jeugdgezondheidszorg en publieke gezondheidszorg als machtig mooi veld te zien.

Tijdens een talentendag van ZonMW, of was het nou NWO, in ieder geval een paar jaar geleden, kregen wij aanstormende talenten hierover van een vrouwelijke professor in de scheikunde of iets dergelijks, een advies.
“Doe wat je leuk vindt, daarmee kom je het verst.”
Toen vond ik het wat simplistisch, en wat makkelijk gezegd. Mijn carrière bouwde ik zorgvuldig op met een duidelijke focus.
Nu, vlak voor ik 36 word, ben ik al iets wijzer. Het was niet simpel, het was heel waar. Juist omdat echte veranderingen een lange adem vragen, heb je passie diep van binnen nodig. Zonder de zijpaadjes en de twijfels aan mijn eigen zeven-jaren-plannen, was ik nooit bij de JGZ terecht gekomen.
Zonder zweverig te worden wil ik mijn omzwervingen graag omarmen, en ze hier lekker beschrijven. Voor u allen te lezen.

Jeugdarts in onderzoek zal hopelijk wat vaker voelen als jeugdarts op avontuur.

Advertenties

Ja, graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s