Het PGO5-avontuur – proloog

Het kleuteronderzoek van de Jeugdgezondheidszorg bij de GGD.
Voor ons als JGZ-ers, in ieder geval de 4-tot-19-collega’s, voelt dat onderzoek als ‘de ruggegraat’ van de JGZ. De jeugdarts ziet alle kinderen als ze ongeveer 5 jaar zijn en vandaaruit wordt het plan getrokken. Het is al jaren zo.

Maar vanaf binnenkort gaat het anders, bij ons.
En ik trek die kar, en dit vind ik dus echt een avontuur!

Er zijn allerlei redenen waarom dit, nu, hier, anders georganiseerd gaat worden. Er zijn (andere) redenen waarom het een goed idee kan zijn. En het geeft in ieder geval de kans om weer eens goed te schoffelen. We noemen een werkgroep bij ons niet voor niks ‘Leertuin’.
De opdracht: De jeugdverpleegkundige gaat het kleuteronderzoek, het PGO5, uitvoeren.

Het is ons als schoffelaars in ieder geval gelukt om de ‘Waarom’ vraag van ‘waarom veranderen’ naar ‘waarom JGZ voor kleuters’ te verschuiven. Een stuk vruchtbaarder, kan ik u zeggen.
Die waarom-vraag was de basis van al wat wij in de afgelopen maanden bespraken, mailden, schreven en corrigeerden.
Net als altijd levert een vraag niet het antwoord maar nog meer vragen op. En de uitdaging bleef om toch met iets werkbaars te komen, iets wat gedáán kan worden.

Dus, deze week gaan we beginnen. Er is een notitie waarin enigszins beschreven staat wat ons idee is bij de werkinstructie en het onderwijs dat we hebben georganiseerd. En waarin geschetst staat hoe we een en ander gaan evalueren. Maar vooral ook dat die evaluaties tot verdere ontwikkelingen gaan leiden, en wellicht dus weer veranderingen.

We gaan het gewoon dóén. Maar wel samen.
(binnenkort meer, natuurlijk!)

Advertenties

Ja, graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s