Wat & Hoe in het nieuwe PGO5

Zoals zo vaak bij nascholingen, bekruipt je halverwege de presentatie de vraag: “Is dit nou allemaal zo nieuw?”
Deze keer stelde ik de vraag zelf bijna letterlijk, terwijl ik ook het antwoord wist. Ongeveer alles wat we gaan doen in dat nieuwe PGO5, doen we nu ook al. Bijna iedere vraag óver dat nieuwe PGO5 kun je beantwoorden met “Hoe los je dat nu dan op?”

Afgelopen donderdag hebben mijn collega en ik de artsen en verpleegkundigen bijgeschoold, in voorbereiding op de start van Het nieuwe PGO5. Mijn collega was de hele dag aan het werk met de verpleegkundigen, en heeft ze heel veel kennis gegeven over de ontwikkeling van kinderen op de kleuterleeftijd.
Ik had aan het eind van de dag de artsen uitgenodigd voor twee uur bespreking. Een letterlijke vertaling of voorkauwen is niet aan de orde. Samen vooruitkijken en bedenken wat we nodig hebben om het te laten slagen, dat was de missie. Een stukje cultuur, een beetje nadenken over handige gebruiken voor de nieuwe tijd.

wat en hoe in het nieuwe pgo5 plaatje

We hebben gesproken over praktische zaken, zoals planning van een gezamenlijk spreekuur en de nabespreking van alle kleuters die de verpleegkundige heeft gezien. Maar uiteraard is er veel aandacht gegaan naar die nieuwe rolverdeling.
Ook die is niet zo nieuw, maar het moest nu concreet benoemd worden. En dat is nog niet zo makkelijk!

Op mijn vraag te verwoorden wat je van jezelf verwacht, of wat je van de ander verwacht bleef het best even stil. Uiteindelijk kwamen we er op uit dat de arts in het team zowel coach, sparring partner als knopen doorhakker is. En dat van de verpleegkundige verwacht wordt dat ze een goed PGO5 uitvoert, dat ze daarna met de arts bespreekt. Er wordt ook verwacht dat zij haar grenzen kent, qua kennis en vaardigheden. Dit bleek heel goed overeen te komen met de beschrijvingen in onze competentiebundel (van onze GGD specifiek), wat betreft Oordeelsvorming. Daaruit konden heel goed de verschillende rollen van de arts en de verpleegkundige worden vertaald.

Heel simpel gezegd komt het in dit PGO hier op neer:
De verpleegkundige vormt een eigen mening op grond van wat zij tijdens het PGO5 waarneemt, op basis van anamnese, onderzoek en kinddossier. Dit alles rekening houdend met de geldende normen en waarden, en gebruikmakend van haar kennis en ervaringen. Deze mening en de eventuele verklaringen en bedachte optionele acties bespreekt zij met de arts.
De arts op haar beurt, is verantwoordelijk voor een eigen mening op grond van dat overleg en haar eigen kennis, kunde en ervaring. De arts betrekt meerdere alternatieven bij de overwegingen, kijkt ook verder dan enkel dit Gezondheidsonderzoek, en houdt de lange termijndoelen in de gaten bij het maken van plannen voor het beleid. De arts is ook degene die zich uitspreekt over de te ondernemen acties.
Wie die vervolgstappen uitvoert, is weer ter bespreking van arts en verpleegkundige.

Mijn collega’s hadden ook vragen waar wij nog niet over hadden nagedacht. Een vraag over een nieuw in te voeren richtlijn, bijvoorbeeld. Of vragen die voor mij geen vraag waren, en dus niet benoemd in de stukken over dit contactmoment. Maar goed dat ze gesteld werden op dit moment, terwijl we met z’n allen bij elkaar waren. En mijn collega’s hebben mee gedacht over hoe een en ander te evalueren. Al met al waren we echt gezamenlijk aan het werk.

De hele invulling van de jeugdgezondheidszorg rond dit contactmoment, komt in de komende periode bij ons in de kijker te staan. Niks lijkt meer vanzelfsprekend. Steeds weer zullen teams zich de vraag stellen: wie pakt dit op, en waarom? En wij als Leertuin vragen ons dan af: hoe gaat dat, welk effect heeft het?

Spannend, maar we gaan er tegenaan met een team vol hoogopgeleide, goed gemotiveerde mensen. De grote lijnen zijn duidelijk, en de kleine details zijn onze daily business. En de vragen die overblijven, daar gaat het nu net om. Laat maar komen!

Advertenties

Ja, graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s