Nieuwe PGO 5 – kleine stapjes

Een nieuwe werkwijze, een verandering bewerkstelligen. Tijdens verschillende bijeenkomsten van onze leertuingroep hebben we uitgebreid nagedacht over welke verandering we willen bereiken. En met wie: met onze collega’s.
We kwamen er op uit, dat we een verandering in gang willen zetten, maar het niet als select groepje in detail willen reguleren.

Nu wil het zo zijn dat veranderingen met succes worden doorgevoerd als dit met veel duidelijkheid gebeurt. Gelukkig is ook belangrijk in hoeverre de verandering aansluit bij reeds gebruikte werkwijze. Dus is de tegenvraag: “Goh, hoe los je dat nú op dan?” meestal terecht.

Toch waren er natuurlijk wat vragen, waar wij als quintet ook niet over hadden nagedacht. En ons streven om zo min mogelijk te begrenzen en goed mogelijk te vertrouwen op de professionaliteit van onze collega’s, werd door enkele vragen goed op de proef gesteld. We hebben in de afgelopen maanden echter voldoende gediscussieerd en geschreven om er uit te komen.

Deze week zetten een aantal verpleegkundigen en artsen die eerste stap. Vaak zien ze eerst een dagdeel of twee samen een aantal kleuters, daarna gaat de verpleegkundige zelf aan de slag met de rest van de klas. De nabespreking tussen jeugdarts en jeugdverpleegkundige na een hele klas kleuters, vind ik ook weer spannend. En nieuw, en tegelijkertijd ook niet.

We zetten ogenschijnlijk kleine stapjes, terwijl we grote plannen koesteren.
Er gebeurt niets zonder die eerste stap.

Advertenties

Ja, graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s