Procrastinatie, Plato en pubers

“Maar de vierde periode heeft toch geen proefwerkweek aan het eind?” probeert mijn brugklasser hoopvol. Ik lach hardop. “Natuurlijk wel, anders doet niemand iets, echt niet!”
En zo ging het ook met mijn Massive Online Open Course. Een cursus van acht weken, bestaande uit drie keer twee weken om drie dialogen van Plato te lezen en bestuderen en daarna nog twee meer vrije weken met eigentijdse filosofie. Na die eerste zes weken moest er een essay geschreven en ingeleverd zijn. Maar aan het eind van de laatste twee weken ‘moest’ er niks meer. Behalve de vrees dat de video-colleges straks niet meer te zien zijn, is er voor mij geen reden om de filmpjes nú te bekijken.
Nou is dat reden genoeg en gelukkig heb ik vakantie. Dus vandaag en morgen ga ik nog veel zien en horen van professor Holbo. En bij de door hem aangereikte boeken denken: oh ja, dat is wel interessant voor de zomervakantie. Maar het komt er niet van. En dat is precies een van de dingen die Daphne Koller – TED What we’re learning from online education had gezien bij het analyseren van de eerste Coursera-cursussen: “These are the spikes showing that procrastination is global phenomenon.”

De eerste weken van de cursus heb ik netjes gevolgd. De dialogen van Plato gelezen, de video-lectures gekeken en de quizzes gemaakt. Ik vond het erg leuk en een mooie manier van leren. Op het forum zag ik dat sommigen precies op mijn manier leerden (eerst lezen dan college volgen, nog meer nadenken en dan de toetsen doen) en anderen precies andersom, zij volgen een college, lezen soms niets en soms twee keer). Sommigen begonnen meteen aan het essay, anderen begrepen nog lang niet waar het over moest gaan. En met Coursera kan dat ook allemaal, je eigen volgorde bepalen. Binnen de tijd van de cursus natuurlijk, deadlines: anders gebeurt er niks!
Ik heb geen idee hoeveel mensen er meededen met deze cursus. Honderden of duizenden, in de voorstel-draad op het forum zag ik veel mensen uit Singapore (waar professor Holbo deze MOOC ook als eerste helft van een regulier semester op zijn universiteit gebruikt), mensen uit New York die samen een studiegroepje gingen oprichten, een enkeling uit Nederland en verder zo’n beetje alle landen met enigszins internetverbinding.
Ik was heel benieuwd hoe dit zou gaan, ook het uiteindelijk ‘geautomatiseerd’ nakijken van ‘vrije tekst’. Nou, door ons zelf dus! Je essay moet worden geüpload, wat direct een duidelijke grens aan het aantal woorden stelt. De criteria aan de hand waarvan wordt beoordeeld zijn ook duidelijk. In dit geval zou je voor vijf onderdelen ieder twee punten kunnen verdienen. Het is een filosofie-cursus: de criteria waren passend: twee punten voor het naar voren brengen van een idee, twee voor het beargumenteren ervan, twee voor het zelf tegenspreken ervan, twee voor de focus in je essay en twee voor het doen-wat-je-zegt in je essay.
Na de upload-deadline krijg je vijf essays (meer mocht ook) voorgeschoteld van klasgenoten die je aan de hand van dezelfde criteria moet beoordelen. En zo wordt ook jouw essay beoordeeld.

Het lezen van de essays van anderen was natuurlijk erg leuk. Waarschijnlijk ook heel leerzaam.
Het lezen van Plato ook, in ieder geval had ik het nog nooit gedaan en is het zo ‘logisch’ dat je Plato overal om je een gaat zien. Het verdwijnt ook weer als het langer geleden is, ik kan nu niet zo strak als twee maanden geleden vertellen waar Eutyphro over gaat (ik geloof over of je je vader zou aangeven als hij iemand heeft vermoord) en hoe die andere twee dialogen heten. Ik ben niet zo goed in exacte kennis en feitjes, dat zal ik ook niet worden. Met de colleges van professor Holbo met zijn droge humor heb ik me goed vermaakt en ik houd van zijn Wikipedia-promotie-praatjes.

Coursera heeft nu, net nu, een Android-app ontwikkelt. Het is goede timing. Kan ik straks een volgende Coursera-course uitzoeken. Want puber of ouder, een stuudje zal ik wel altijd zijn.

Advertenties

Ja, graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s