Jeugdarts in ontwikkeling

Van april 2009 tot september 2011 was ik in opleiding tot jeugdarts KNMG. Jeugdarts KNMG is geen specialisatie, maar een beschermde titel vanwege het succesvol hebben voltooid van een erkende medische vervolgopleiding tot jeugdarts. De opleiding tot jeugdarts KNMG is tevens het eerste deel van de medische specialisatie tot arts Maatschappij en Gezondheid.
De opleiding bestond uit twee delen. Een theoretisch deel dat wekelijks samen met een groep aios (artsen in opleiding tot specialist) werd gevolgd bij TNO. En een praktisch deel dat ik bij mijn eigen GGD volgde en waarbij ik begeleid werd door mijn praktijkopleider, tevens zeergewaardeerd collega.
In beide delen was tijd en ruimte gemaakt om keuze-onderwijs en keuze-stages buiten de gebaande paden te volgen.

Deze onderwijsmomenten en stages bieden een bijzondere blik op de wereld van en rond de JGZ, en deel ik graag met u.

Onderstaande stageverslagen heb ik speciaal voor deze publicatie enigszins aangepast, om vooral een blik te kunnen bieden zonder de lezer te vermoeien met de administratieve opleidingseisen. Er waren meer stages en keuzeonderwijsdagen, onderstaand is een selectie.

Stage bij paramedisch centrum
Stage bij OGGZ Vangnet
Stage bij de Raad voor de Kinderbescherming
Stage bij een antroposofisch consultatiebureau
Stage bij twee MKD’s
Stage bij obesitasprogramma van kinderarts

De opleiding dient te worden afgesloten door het schrijven van een beschouwend essay. Hierin komt je persoonlijke ontwikkeling aan de orde binnen het werk, en de belemmeringen en bevorderende factoren hierbij in jezelf en in je werkomgeving. Ook je ontwikkeling van en bijdrage aan de integrale jeugdgezondheidszorg (jeugdgezondheidszorg van 0 tot 19 jaar, zonder de ‘knip’ bij 4 jaar) is een specifiek onderwerp in het essay.

Het zal duidelijk zijn dat dit essay bedoeld is als een krachtige afsluiter van je opleidingsperiode, en zo voelde het schrijven én het herlezen ervan ook.

Essay ter afronding van opleiding eerste fase – Speciale zorg, ook voor speciale kinderen

Januari 2012 start ik met het tweede deel van de opleiding tot arts Maatschappij en Gezondheid bij de NSPOH in Amsterdam.

5 gedachten over “Jeugdarts in ontwikkeling”

  1. hallo Rianne

    Ik heb je essay met belangstelling gelezen, leuk dat je ons meeneemt in je denk-en leerproces. Ik herken je er in ieder geval helemaal in terug.
    Gefeliciteerd met deze afsluiting en alvast heel veel succes met het tweede deel. Mocht het nodig zijn dan wil ik ook dan graag met je meedenken, meebrainstormen en vooral verder ontwikkelen !

    Groetjes
    Marjon

  2. Door je blog te lezen/volgen hoop ik dat andere aios leren hoe ze de eigen cirkel van invloed kunnen vergroten. Over Stephen Covey zal je meer horen tijdens de MPH modules, Action Learning zou ik absoluut aanraden!

    1. Hoi Vasanthi. Dat is ook zo’n beetje mijn bedoeling van dit blog, samen leren hoe we verder komen. Covey ken ik wel, mooi als dat voorbij komt in de opleiding, het is niet te missen voor mensen van dit niveau. Ben benieuwd hoe we tot nieuwe inzichten kunnen komen over ons vak, door samen Covey te lezen en leven. MPH incl. Action Learning hoop ik ook te kunnen doen inderdaad.

Geef een reactie op jeugdartsonderzoeker Reactie annuleren